fbpx

Trucul vechi al psihiatrilor pentru a obține rapid încrederea oamenilor

Există o concepție răspândită greșit, că încrederea nu poate fi construită decât în ​​timp, însă cercetările în psihologie sugerează contrariul. 

În cartea „Prieten și dușman” de Maurice Shveytser și Adam Galinsky, autorul susține că există o modalitate de a câștiga rapid încrederea în așa fel încât să fii perceput ca om de încredere de la prima vedere.

„Efectul de supraveghere” – în  psihologie este creșterea sau scăderea atractivității unei persoane după ce o persoană greșește. Autorii subliniază că demonstrarea unor defecte minore, cum ar fi atunci când verși cafea pe tine sau arunci un creion jos inteționat pentru a atrage atenția, sunt niște modalități de a te face mai accesibil pentru alții.

Există o concepție comună, că încrederea este ceva care se acumulează în timp, pas cu pas. De asemenea, se crede că ești în stare să dezvălui informații personale exclusiv unui prieten apropiat sau membru al familiei pe care îl cunoșți de mai mulți ani.  Dar iată una dintre cele mai importante idei din cartea lui Maurice Shveytser și Adam Galinsky, profesori de psihologie respinge această idee.  Acești psihologi susțin că există o formulă științifică pentru a câștiga rapid încrederea oamenilor.

Secretul constă în faptul,  de a găsi pur și simplu un echilibru între căldura sufletească și competență, astfel încât să pari a fi om de încredere în același timp. Cum funcționează: îți afirmi autoritatea și apoi devii vulnerabil.

Această idee este descrisă într-un studiu din 1966 condus de un profesor emerit la universitatea din California, Santa-Cruz, Elliott Aronson. El și alți cercetători au descoperit că „scăpările” sau defectele minore pot crește atractivitatea oamenilor.

În timpul experimentelor, voluntarii studenți au ascultat înregistrări despre persoanele care ar fi fost selecționate pentru echipa de testare;  cu toate acestea, unii candidați au avut o impresie foarte serioasă, în timp ce alții nu se deosebeau cu nimic. În unele din cazuri, un candidat a vărsat cafea peste el.

Rezultatele au arătat că studenții erau atrași mai mult candidații care aveau o impresie serioasă, decât cei care au rămas mai puțin impresionanți, dar le-a plăcut și mai mult candidații serioși atunci când au vărsat cafea.  Pentru a ilustra cum va funcționa această teorie în lumea reală, autorii au folosit experiența psihiatrilor, a căror meserie este de a încuraja oamenii să își dezvăluie anxietățile și insecuritățile ascunse în interiorul lor.

Unul dintre foștii lor studenți, un psihiatru pe nume Tom, a folosit unul dintre cele trei trucuri ale sale, special concepute pentru noii pacienți: a lăsat un creion, a spus o glumă stupidă sau a vărsat o cafea.  Se pare că pacienții lui Tom erau deja în acest moment impresionați de diplomele de pe peretele său, care mărturiseau competența și autoritatea sa.

După, scopul lui Tom a fost să demonstreze o oarecare vulnerabilitate și să arate că este într-adevăr susceptibil la unele puncte slabe. Această combinație de competență și sinceritate l-a determinat să pară o persoană de încredere în ochii lor.

Poți aplica în mod independent metoda descrisă de elvețieni și galicieni, a cărei esență este că persoanele cu înaltă calificare pot părea mai accesibile și de încredere, fiind oarecum stângace sau stupide.  Datorită acestui fapt, acestea par vulnerabile și emoționale.

„Eficiența acestei strategii respinge ipoteza largă că încrederea se construiește lent în timp”, scriu autorii.  „Arătându-vă vulnerabil, poți câștiga încredere într-o perioadă mai scurtă de timp.”

 Secretul constă în faptul că trebuie să demonstrezi competență înainte de a arăta vulnerabilitate, altfel formula nu va funcționa.

Mai mult de atît, nu ai dreptul să-ți demonstrezi vulnerabilitatea într-un mod care pune în discuție competența ta.  De exemplu, un chirurg nu-și poate arunca instrumentele, ca prin urmare să își arate stângacia.

Pentru a rezuma: dacă vrei ca oamenii să aibă încredere în tine, mai întâi impresionează-i cu cunoștințele și abilitățile tale, apoi arată-le că și tu ești o persoană.

Este vorba de a oferi oamenilor o imagine completă a abilităților tale și a tuturor trăsăturilor de personalitate și, în final, să îi lași să decidă singuri dacă te pot percepe ca persoană de încredere sau nu.

© Articol tradus sau scris de Psihologia de Azi

Sursa: cluber