Ascultă ce simt oamenii, nu doar ceea ce spun

Unul dintre lucrurile care ne încurcă cel mai mult în comunicarea noastră cu ceilalți este că pur și simplu nu știm să ascultăm în realitate.

De mai multe ori, am oferit sfaturile mele valoroase (așa cum mi s-a părut atunci) rudelor și prietenilor, chiar dacă nici măcar nu i-am ascultat până la sfârșit și nu am primit o idee completă despre circumstanțele lor și situația în care se aflau.

Nu este surprinzător faptul că, datorită acestui lucru, în majoritatea cazurilor, sfaturile mele s-au dovedit inutile, deoarece s-au bazat pe înțelegerea mea limitată a situației.

Există o altă problemă – mult mai gravă … Când cineva îți descrie problema lui, pe care o percepi și o înțelegi doar parțial, o abordezi numai și exclusiv din punct de vedere rațional. Da, în ciuda faptului că ai înțeles doar parțial acea problemă, mai și insiști că trebuie să abordeze soluția ei din perspectiva logicii și a raționalității. Dar știi ce îți lipsește? Emoțiile. Emoțiile interlocutorului tău.

Dacă toate problemele ar exista doar pe un plan rațional, ne-ar fi mult mai ușor să le rezolvăm și nu ne-ar aduce atât de mult stres și negativitate. Doar acest lucru nu este în întregime adevărat (sau deloc – în funcție de modul în care arăți). Totul din viața noastră într-un fel sau altul are un efect emoțional asupra noastră și ar trebui să recunoaștem acest lucru și să-l acceptăm.

Ceea ce simt oamenii contează. Și una dintre problemele principale în comunicare este că atunci când noi înșine spunem cuiva despre problemele noastre, ne așteptăm ca această persoană să ne audieze la nivel emoțional, în timp ce percepe problemele altor persoane exclusiv la un nivel superficial, rațional.

Există o soluție la această problemă? Există și este foarte simplu – trebuie doar să învățăm să ascultăm și să auzim oamenii în realitate. Trebuie să învățăm să percepem tot ceea ce ne spun ceilalți și nu doar ceea ce spun în cuvinte – mai ales atunci când vorbesc despre problemele și necazurile lor. Mai mult, atunci când facem acest lucru, într-o anumită măsură rezolvăm deja partea emoțională a problemelor acestor oameni. Devenim pentru ei un fel de oglindă în care își pot vedea emoțiile și, astfel, să înțeleagă ce ar trebui să facă cu ele.

Apropo, această abordare te va ajuta în același timp să scăpi de tendința de a judeca valorile cuiva. Uneori, abia auzind cum o persoană vorbește despre problemele sale, noi, chiar fără a încerca să le rezolvăm, apelăm la judecăți de valoare negative și acuzante, care nu sunt capabile să ajute o persoană, ci pot doar să-l împiedice.

Dar dacă, vom încerca mai întâi să înțelegem starea emoțională a interlocutorului, atunci vom putea să arătăm o mare empatie și grijă de el și să îi oferim câteva sfaturi cu adevărat practice, bazate pe experiență și abilități.

Hai să începem să ascultăm cu adevărat – și poate ne va ajuta să înțelegem cum ne simțim unii despre alții … și multe alte aspecte.

© Articol tradus sau scris de Psihologia de Azi

Citește și: