Un psihiatru de la Universitatea Harvard despre puterea empatiei. Trucuri pe care trebuie să le cunoști!

Empatia este capacitatea de a înțelege și de a simți emoțiile și gândurile unei persoane, ca și cum le-am trăi noi.  Aceasta este cea mai importantă abilitate  în construirea unei relaţii bazată pe încredere.

Pentru o lungă perioadă de timp, această abilitate a fost considerată înnăscută și inerentă doar unor persoane. Dar autorul studiului Harvard, psihiatrul Helen Riess, crede că empatia este o abilitate care poate fi învățată și dezvoltată.

Riess și-a dezvoltat propria metodă de formare a empatiei, bazată pe cercetare în neuroștiință. Iată care sunt cele șapte abilități de bază pe care ar trebui să le dezvoltați  pentru a găsi limbă comună cu oricine:

1.Abilitatea de a menține contactul vizual

Toată lumea cunoaște proverbul  “Ochii sunt oglinda sufletului” și este absolut adevărat. Riess recomandă, ori de câte ori este posibil, organizarea întâlnirilor importante nu prin apeluri telefonice, ci față în față.

Păstrați contactul vizual mai mult timp , fiindcă astfel îi spuneți interlocutorului ”te ascult și nu mă gândesc la nimic altceva”.

“Aceste câteva secunde suplimentare îi dau celeilalte persoane să înțeleagă că îl vedeți cu adevărat”, explică Reuss.

2. Abilitatea de a recunoaște emoțiile din expresiile faciale

Studiile în neurobiologia empatiei au arătat existenţa unui mecanism neuronal care ne ajută să imităm în mod inconștient acţiunile, postura, expresiile faciale ale altor persoane, ca atunci când cineva zâmbește la noi, aproape întotdeauna zâmbim înapoi automat.

Astfel putem recunoaște diferența dintre un zâmbet fals și unul adevărat, deorece fața musculară rar minte – mai rar decât cuvintele.

Așadar, acordați atenție acestui lucru dacă doriți să înțelegeți mai bine ce simte interlocutorul dvs.

3.Abilitatea de a menține în timpul conversației o postură care inspiră încredere

Nimeni nu are încredere într-o persoana care stă de bunăvoie aplecată, cu capul între umeri. Un spate drept sugerează forță și încredere de sine.

Cu pacienții săi, Riess vorbește întotdeauna stând pe scaun, astfel încât capul să fie la nivelul ochilor.

4. Abilitatea de a recunoaște starea emotională

Aceasta este într-adevăr o abilitate foarte importantă. Acordați întotdeauna atenție stării emoționale a interlocutorului dvs. – poate că este trist, deranjat, confuz sau în stare bună? Este puțin probabil să puteți găsi o limbă comună, dacă nu înțelegeți în ce parte a scalei emoționale se află în prezent.

Milioane de ani de evoluție ne-au făcut sistemul nervos central un instrument bine dezvoltat, capabil să recunoască chiar și cele mai slabe nuanțe ale aurei emoționale a altei persoane. Chiar dacă acest proces nu este realizat în mod conștient, acesta funcționează în continuare.

Ascultă-ți instinctul.

5. Abilitatea de a recunoaște informațiile care transmit tonul vocii.

Lingviștii folosesc termenul “prozodie” pentru a se referi la tempoul, ritmul și timbrul vocii unei persoane. Potrivit lui Reiss, prozodia “umple cuvântul vorbit cu un sens emoțional suplimentar, spunând interlocutorului mult mai mult decât cuvântul însuși ar fi putut face”. Adică, este important nu numai ceea ce spui, ci și cum spui, cât de repede și în ce ton.

De regulă, timbrul de voce calmant contribuie la stabilirea mai rapidă a contactului și la interacțiunea cu o altă persoană mult mai ușor.

6. Abilitatea de a asculta

“Abilitatea de a asculta în mod empatic înseamnă a acorda atenție deplină unei alte persoane, recunoașterea emoțiilor sale și de a reacționa cu simpatie, fără condamnare”, scrie Riess.

De exemplu, încercați să nu discutați cu nimeni atunci când vă aflați în “zona roșie”. Atunci când emoțiile se încălzesc la o temperatură periculoasă în timpul unei dispute, faceți un pas înapoi. Nu întrerupeți interlocutorul. Nu încercați să o oglindiți, aducându-vă emoțiile la punctul de fierbere.

Dacă urmați aceste reguli, disputa se va diminua rapid.

7. Abilitatea de a răspunde în mod corespunzător la interlocutor.

Emoțiile sunt contagioase. Poate că nu sunteți pe deplin conștienți de acest lucru, dar starea dvs. emoțională are un efect direct asupra celorlalți.

“Sistemele noastre nervoase interacționează la un nivel foarte profund, iar sentimentele tale față de alți oameni pot spune multe despre modul în care vor percepe cuvintele sau faptele tale”, a spus Riess.

Dacă sunteți răi, nesiguri de sine sau, de exemplu, vă este frică de ceva, aceste emoții vor avea cu siguranță un impact asupra oamenilor din jurul vostru și vor agrava în mod semnificativ comunicarea.

Fiți atenți la emoțiile pe care le expuneți, deoarece determină modul în care oamenii din jurul vostru vor simți despre dumneavoastră.

Citește și: