fbpx

Prețul grijii față de alții este neglijarea de sine

Oamenii sunt programați să aibă grijă de alți oameni. Dorința de a-i proteja pe cei dragi este inerentă genomului nostru. Dorința firească de a avea grijă de alții aduce multe aspecte pozitive, cum ar fi cooperarea, încrederea și capacitatea de adaptare. Dar ce se întâmplă când grija pentru o altă persoană prevalează asupra grijii de sine?

În astfel de circumstanțe, realitatea altei persoane devine realitatea noastră. Iar pericolul unei astfel de empatii accentuate este că începem să ignorăm propriile noastre nevoi. Suntem atât de concentrați pe siguranța celor dragi, încât uităm să ne gândim la noi înșine.

Iată câteva dintre consecințele pe care riscăm dacă, în același timp cu îngrijirea altora, începem să ne neglijăm:

1. Scăderea capacității de empatie

Aceasta este o epuizare emoțională experimentată de o persoană atunci când află despre suferința altor persoane. Poate fi cauzată de orice eveniment, cu toate acestea, în timp, această afecțiune se poate agrava.

Cercetătorii de la Universitatea din Bradford au ajuns la concluzia că chiar și simpla observare a problemelor altor persoane pe rețelele de socializare poate provoca stres la o persoană. Factorii unui astfel de stres pătrund uneori atât de adânc în minte, încât, în final, duc la sentimente de șoc, neputință și lipsă de speranță.

Ignorarea acestei influențe și absența oricărei acțiuni determină o denaturare a viziunilor asupra lumii, necontrolarea emoțiilor, abilități cognitive deteriorate și apariția unor probleme cu somnul. În timp, se poate dezvolta un sentiment de singurătate și poate chiar să dispară sensibilitatea.

2. Traumă dubla

Având grijă de alte persoane, ne putem „infecta” cu stresul lor. Traumatismele secundare sunt consecințele psihologice cauzate de imersiunea unei persoane în problemele altor persoane. Poate apărea atunci când ne pasă de o altă persoană vătămată care ne împărtășește experiențele cu noi.

Să avem grijă de noi atunci când îi ajutăm pe ceilalți să-și vindece rănile este la fel de important ca atunci când  cauți ajutor când încerci să te vindeci.

3. Ardere emoțională

Uneori ne facem griji nu numai pentru alți oameni, ci și pentru lucruri (de exemplu, pentru munca noastră) mai mult decât pentru propria noastră stare de bine.

În timp, o gestionare deficitară a factorilor de stres poate duce la apariția arderii emoționale. În astfel de momente, întâmpinăm anumite dificultăți, iar satisfacția noastră față de viață și sentimentul nostru de auto-suficiență încep să se estompeze.

Poți evita toate consecințele de mai sus cu ajutorul îngrijirii de sine. Trebuie să fim pregătiți să redirecționăm o parte din energia dată altor oameni către noi înșine.

Grija de tine nu este doar o tendință de modă. Acesta este un proces important constând din multe abilități concepute pentru a ne proteja de consecințele îngrijirii altora. Atenția la propriile nevoi face posibil sa te ajuți pe sine, precum și pe alte persoane.

© Articol tradus sau scris de Psihologia de Azi

Sursa: cluber