fbpx

Modul în care mass-media manipulează opinia noastră: 10 strategii de Sylvain Timsit

Mass-media modelează opinia publică. Astfel, informațiile au ajutat întotdeauna la crearea și distrugerea mișcărilor sociale, au provocat apariția crizelor financiare și chiar au incitat la dușmănie ideologică.

Multe teorii și studii au fost dedicate fenomenului influenței mass-media. Dar cele mai notabile dintre ele sunt strategiile de manipulare ale scriitorului francez Sylvain Timsit.

El a vrut să arate ce instrumente psihologice utilizează mass-media pentru a abate atenția publicului de la ceea ce contează cu adevărat. Mass-media manipulează opinia publică minimizând gravitatea problemelor reale. Scopul este simplu – de a face societatea mai ascultătoare și mai puțin critică.

Deci, 10 strategii pentru a ne manipula opinia:

1. Strategia de distragere a atenției

Acesta este unul dintre elementele de bază ale manipulării, o tehnică atunci când mass-media încearcă să abată atenția publicului de la probleme importante. Aruncă literalmente informații despre lucruri nesemnificative, astfel încât oamenii să nu-și facă griji cu privire la problemele urgente din domeniul politicii, culturii, economiei și sferei sociale.

Esența ideii este de a abate atenția oamenilor de la probleme grave și de a-și atrage privirea spre ceva nesemnificativ. Astfel, societatea va fi concentrată pe lucruri banale și privată de oportunitatea și timpul pentru reflecție.

2. Crearea unei probleme și propunerea de soluții

Această strategie este de a crea în mod artificial o problemă care îi face pe oameni să se comporte într-un anumit mod și apoi să accepte sau să solicite „soluția” pe care autoritățile doresc să o impună de la bun început.

De exemplu, inițierea unei crize economice pentru a determina oamenii să accepte încălcarea drepturilor lor de muncă sau slăbirea securității locului de muncă ca un „rău necesar”. Un alt exemplu este exagerarea violenței urbane pentru a încuraja oamenii să solicite măsuri mai represive.

3. Strategia pentru schimbări pe etape

Scopul este de a forța societatea să ia măsuri inacceptabile, „împingându-le” treptat. Acest lucru poate continua mai mulți ani.

4. Amânarea pentru o perioadă mai îndepărtată

O altă modalitate de a determina oamenii să accepte o idee nepopulară este de a o prezenta ca o necesitate neplăcută pentru viitor. Este mult mai ușor pentru oameni să se împace cu sacrificiul care urmează decât cu cel de moment, deoarece astfel pot transfera suferința mai târziu. Acest lucru oferă societății mai mult timp pentru a se obișnui cu ideea schimbării și este reticentă să o accepte când vine momentul.

5. Discursul simplu

De regulă, mass-media folosește vorbirea, argumentele și intonația infantilă. Din exterior, se pare că ascultătorii nu sunt suficient de maturi sau sunt incapabili să înțeleagă anumite idei.

6. Apel la emoții

Abordarea emoțiilor este o strategie clasică pentru a distrage atenția unei persoane de la analiza rațională a situației. În plus, este manipularea comportamentului instinctiv bazat pe dorință și frică.

7. Cultivarea ignoranței

O altă strategie de manipulare este de a te asigura că victimele sunt incapabile să înțeleagă tehnologiile utilizate pentru a le controla. În acest scop, autoritățile pot reduce cheltuielile bugetare pentru educație, pot reduce cantitatea de burse, pot crește costul studiilor pentru un master, pot complica creșterea carierei etc.

8. Educarea mediocrității

Ideea este de a insufla oamenilor credința că este în regulă să fii incult și neinteligent.

Vrei un exemplu? Este suficient să pornești una dintre emisiunile TV de pe televizor.

9. Consolidarea vinovăției

Această strategie implică dezvoltarea unei credințe în oameni că ei sunt singurii care sunt vinovați pentru eșecurile lor. Pur și simplu nu reușesc pentru că nu sunt suficient de inteligenți, suficient de pricepuți și muncii grele. Astfel, oamenii se vor învinui doar în loc să se răzvrătească împotriva sistemului.

10. Cunoașterea a mai multor lucruri despre oameni decât știu despre ei înșiși

Această din urmă strategie se bazează pe construirea unui sistem care permite autorităților să cunoască populația mai bine decât ei înșiși. Acest lucru este posibil prin biologie, neurobiologie și psihologie. Această strategie este foarte eficientă în controlul maselor.

Știind despre existența acestor strategii, poți alege gradul de influență a acestora asupra ta și care va fi reacția ta față de ele.

© Articol tradus sau scris de Psihologia de Azi

Sursa: cluber