Latura întunecată a emoțiilor: învață să-ți accepți și să-ți trăiești emoțiile

Emoțiile sunt adesea clasificate, criticate și chiar etichetate drept bune sau rele. După cum știi, emoțiile pozitive ne fac bucuroși, veseli și fericiți, motiv pentru care ne agățăm atât de mult de ele și preferăm să le simțim.

În schimb, emoțiile negative sunt de obicei refuzate, iar oamenii încearcă să le evite și să le ignore. Cu toții credem că emoțiile negative creează probleme și indică faptul că ceva este în neregulă cu noi.

Dar, în realitate, totul este diferit. Emoțiile sunt neutre în natură și indică doar unde ar trebui să ne concentrăm atenția în anumite domenii ale vieții noastre. Izbucnirile noastre emoționale arată cum reacționăm la factorii externi și interni.

Numirea unei emoții „negativă” este greșită. Acest lucru ne obligă să evităm și să ne suprimăm sentimentele. Această etichetă te obligă să te confrunți cu propriile emoții, să le refuzi sau să le ignori complet. Prin urmare, ar fi mai corect să numim emoțiile „negative” –  emoții din „umbră”.

Emoțiile din umbră pot fi împărțite în cinci tipuri: dezgust, jenă și rușine, frică și anxietate, furie, tristețe.

Fiecare dintre aceste categorii tridimensionale include emoții din umbră, care diferă unele de altele prin nivelul de suferință pe care îl provoacă. Dar toate sunt parte integrantă a naturii umane. Acceptarea acestor emoții îți va oferi oportunitatea de a avea mai multă grijă de sănătatea ta emoțională.

Conceptul de „parte din umbră” a personalității a fost introdus de psihiatrul Carl Jung. Acceptarea părții tale de umbră îți permite să te vezi într-o lumină nouă. Acest lucru ne ajută să ne vindecăm și să ne redefinim comportamentul.

Partea umbră a personalității are o anumită înțelepciune și vrea să o recunoaștem și să avem grijă de ea. Dar cu cât ne ignorăm mai mult emoțiile din umbră, cu atât devin mai puternice, până când nu avem de ales decât să le facem față.

Există patru metode care pot fi folosite pentru a identifica și accepta emoțiile din umbră:

1. Denumește-ți experiențele emoționale

Descrie-ți sentimentele în detaliu. De exemplu, dacă ești trist, întreabă-te ce a cauzat tristețea. Singurătate, oboseală, depresie, lipsa de speranță? Cu cât ești mai specific și mai precis, cu atât situația va deveni mai clară. Acest lucru te va ajuta să decizi ce să faci în continuare și cum să ai grijă de sănătatea ta emoțională.

2. Urmărește ce părere ai despre aceste emoții

Încearcă să-ți monitorizezi atitudinea față de izbucnirile emoționale. Ele sunt numite și „meta-emoții”. Te critici pe tine, o anumită situație sau o relație? Sau poate te mai gândești la ce s-a întâmplat în trecut?

Încearcă să rezumi aceste gânduri în câteva cuvinte. Vorbesc despre lipsa ta de încredere în sine, stima de sine scăzută, griji cu privire la viitor sau reflectă doar frustrarea și furia ta? Urmărirea gândurilor te poate ajuta să identifici și să numești aceste emoții întunecate.

3. Nu te judeca pe tine

Încearcă să nu te judeci pentru că ai emoții întunecate. Ar fi bine să sapi mai adânc și să încerci să răspunzi la următoarele întrebări:

Cum au reacționat cei din jurul tău când ai experimentat o anumită emoție din umbră? Ți-ai putut permite să simți aceste emoții sau ai fost pedepsit, judecat și mustrat pentru ele?

Ai găsit o modalitate de a evita sau de a suprima emoțiile din umbră atunci când vezi că nimeni nu te susține sau pentru că o persoană dragă este supărată pe tine că le-a spus despre ele?

Reacțiile altor oameni au foarte des o influență decisivă asupra sănătății noastre emoționale. Uneori, uitarea de ele este un pas important spre acceptarea emoțiilor din umbră.

4. Acceptarea emoțiilor din umbră

Când trăiești emoții, nu uita că nu trebuie să faci ceva cu ele și că ele nu te definesc în niciun fel. Ele pot fi temporare și variază în putere. Uneori ele pot duce chiar la autocunoaștere. Emoțiile din umbră pot contribui, de asemenea, la vindecarea și dezvoltarea ta dacă înveți să le înțelegi.

Controlând aceste emoții, ai grijă de tine. Poate fi dificil să le accepți la început. Principalul lucru este să fii răbdător și plin de compasiune și atunci vei realiza că poți fi vindecat. Amintește-ți că toate sunt doar o parte din personalitatea ta. Iar integritatea individului merită atenție și îngrijire.

© Articol tradus sau scris de Psihologia de Azi

Sursa: cluber