Durerea este una dintre lecțiile vieții pe care trebuie să le învățăm

Durerea este întotdeauna dificilă, indiferent dacă o înfrunți sau o ignori. Cu toate acestea, o poți face mai puțin copleșitoare dacă îți permiți să simți toate emoțiile asociate cu acesta.

Simți durere când pierzi ceva care era foarte prețios și valoros. Aceasta este despărțirea de cineva sau ceva care a fost o sursă de bucurie și fericire pentru noi. Cu toate acestea, oricât de paradoxal ar părea, durerea nu este numai prăbușirea tuturor speranțelor și goliciunii din interior.

Uneori poate avea și efectul opus – să promoveze vindecarea și recuperarea. Acest lucru se întâmplă când îți dai seama că durerea este una dintre lecțiile vieții pe care trebuie să le învățăm. Adică vorbim despre procesul de învățare și nu despre o cădere sau o înfrângere.

Tristetea si alte emotii legate de durere sunt necesare pentru ca creierul tau sa recunoasca si sa accepte pierderea. Prin urmare, nu ar trebui să le privești ca negative sau distructive, cu atât mai puțin să încerci să le negi. Dimpotrivă, aceste emoții în acest moment și în circumstanțele actuale sunt vitale. Prin tristețe, disperare și frustrare intri cu adevărat în contact cu realitatea.

Numai după ce ai simțit durerea, poți în sfârșit să renaști și să mergi înainte. Da, acum nu va exista ceva sau cineva în viața ta, dar asta nu înseamnă deloc că va fi mai rău sau mai puțin interesant.

De aceea nu ar trebui să tratăm durerea ca pe un dușman muritor care doar otrăvește viața și privește de bucurie. Durerea face parte din viața noastră și, mai devreme sau mai târziu, toată lumea trebuie să se ocupe de ea.

Poate fi asociată cu pierderea unei persoane dragi, o despărțire sau vestea unei boli. În orice caz, nu vei avea de ales decât să te adaptezi la această nouă situație. Nu va funcționa să fugi sau să te ascunzi de ea.

Ieșirea este să treci prin tine toate sentimentele asociate durerii, să simți, să trăiești. La urma urmei, rănile din inimă și suflet nu se deosebesc de alte răni. Uneori chiar rănesc și chinuiesc – mult mai mult.

În cele din urmă, când ești rănit, curăți rana, o tratezi cu un antiseptic și lași tăietura în aer liber, deoarece accelerează procesul de vindecare. Aceste manipulări sunt foarte neplăcute și dureroase, dar necesare.

Etapele durerii

Psihologii privesc durerea ca pe un proces destul de lung, care are anumite etape. În primele etape inițiale, experimentezi un șoc, nu crezi, negi. „Nu mi s-ar putea întâmpla!” Este cea mai frecventă reacție.

Mai târziu, se ascund emoții mai puternice: furie, depresie sau disperare. Și, în cele din urmă, vine ultima etapă – faza de acceptare. În acest stadiu vine în sfârșit calmul mult așteptat și îți dai seama că poți merge mai departe.

Dar aceasta este doar teorie pură. Adevărul este că toți suntem complet diferiți, ceea ce înseamnă că fiecare are propriul său mod de a depăși și de a experimenta durerea. Unele etape pot fi mai scurte, altele mult mai lungi.

Sau este posibil să experimentezi fazele într-o ordine complet diferită decât susțin psihologii. Un lucru rămâne neschimbat: acceptarea vine la sfârșitul întregului proces, imediat ce lași toate emoțiile să treacă prin tine.

Așadar, nu pierde energia ascunzându-te sau fugind de sentimentele tale. Cu cât te deschizi mai repede la ele, ca un val de mare, cu atât va veni mai repede acceptarea și odată cu ea – ușurare. Nu va fi ușor, deoarece în cultura noastră și în societate se obișnuiește să ne ascundem emoțiile negative.

De exemplu, nu este obișnuit să plângi în public sau să vorbești deschis despre cum te simți când vine vorba de lucruri traumatice și dureroase. De acord, dacă cineva plânge sau este complet disperat, atunci apar imediat gândurile că este prea dramatizat sau slab.

Un tipar similar ne este impus încă din copilărie. Lacrimi, deschidere, vulnerabilitate – un „tabu” nerostit se impune la toate acestea în societate. Dacă vrei să obții succes, nu arăta nimănui ce simți …

De fapt, toate acestea sunt mituri și prejudecăți. Oamenii puternici plâng și ei, și este în regulă. Prin urmare, nu rezista sentimentelor tale, nu te preface că ești fericit când inima ta se rupe de durere. Lasă lucrurile să-și urmeze cursul.

Dacă te doare, plângi. Dacă ești acoperit de tristețe, fii trist. Dacă este jignitor, fii trist. Experimentează aceste emoții. Nu vor dura pentru totdeauna și, în curând, vor fi înlocuite cu acceptarea și apoi cu sentimente opuse – bucurie, satisfacție.

Ce se întâmplă când te scufunzi în durere?

Dacă aveți o rană pe inimă din cauza pierderii, atunci nu vei putea pur și simplu să o sigilezi cu o tencuială. Nu se va vindeca niciodată în acest fel. La urma urmei, rana trebuie mai întâi curățată, tratată și abia apoi va începe procesul de vindecare.

Deci, să începem de la bun început. S-a întâmplat ceva foarte trist. Nu te așteptai, nu erai pregătit, ești literalmente copleșit. Începe scufundarea în durere …

Ce se întâmplă mai departe? Durerea se intensifică și se întinde și mai mult în timp. Și iată paradoxul: cu cât încerci mai mult să eviți durerea, cu atât te scufunzi mai mult în ea.

De fapt, încerci cu disperare să scapi de sentimentul înăbușitor de tristețe. La urma urmei, până de curând totul a fost bine, vreai să fie așa cum a fost. Nu este o surpriză că faci pași disperați pentru a o evita.

În plus, medicii prescriu sedative, antidepresive, care ajută și la evadare, se ascund de emoțiile în creștere. Alții îți spun să „treci mai departe”. Astfel, începi să eviți nu numai să vorbești despre durere, ci chiar să te gândești la asta.

Evitarea experienței este totuși o capcană. Durerea care nu a fost trăită nu dispare nicăieri: chiar dacă este adâncită în interior, trăiește acolo, mâncând inima și sufletul. Deci, indiferent de modul în care îți eviți demonii, ei te vor controla în cele din urmă. Și acest lucru poate continua mult timp.

Tratează durerea ca pe un proces de învățare

Odată ce îți schimbi atitudinea față de durere și începi să o percepi ca pe un proces de învățare, totul se va schimba. Vei deschide o înțelegere complet diferită a vieții și a ceea ce se întâmplă în ea.

Veți înțelege că totul ni se dă dintr-un motiv, dar pentru a crește, a deveni mai bun, a deveni mai puternic. Odată ce îți dai seama de acest lucru, vei începe să-ți restabilești treptat viața pas cu pas.

Vei putea să faci bilanț și să mergi mai departe. Vei înțelege că acum s-au deschis noi oportunități pentru creștere și auto-îmbunătățire.

Nu numai că viața ta se va schimba – tu te vei schimba. Nu vei mai trata durerea ca pe un dușman muritor. Au existat întotdeauna, sunt și vor exista lucruri în viață care nu pot fi prevenite sau schimbate.

Ele pot fi trăite doar. Transmite prin tine toate emoțiile asociate durerii. Arde. Strigă. Îmbolnăvește-te și, în cele din urmă, să ușurează-te.

În cele din urmă, vei realiza că pierderile semnificative din viața noastră sunt rareori pierderi absolute. Vei înțelege că noaptea este întotdeauna înlocuită de zi, lacrimile sunt înlocuite de zâmbet și bucurie. Trebuie doar să ai răbdare și să aștepți. Nu pentru a fugi de durere și lacrimi, ci pentru a trăi.

În cele din urmă, emoțiile ne amintesc că suntem de fapt în viață. Prin urmare, este mai înțelept să le accepți și să nu te ascunzi sau să fugi. Lasă-le să intre în viața ta – acesta este cel mai bun mod de a-ți lua la revedere în curând și de a uita pentru totdeauna.

© Articol tradus sau scris de Psihologia de Azi

Sursa: cluber