fbpx

6 obiceiuri sănătoase ale creierului

Relația dintre creierul, corpul și lumea din jurul tău este foarte complexă.  Este atât de interconectată încât toate acțiunile tale (sau inacțiunile) îți afectează invariabil sănătatea și bunăstarea psihologică.

Sănătatea creierului este determinată de mulți factori.  Este influențată simultan de premise biologice și fiziologice – gene, hormoni, starea sistemului imunitar, nutriție, exerciții fizice și cât de sănătos este stilul tău de viață.

Factorii sociali, psihologici și de mediu îți afectează în egală măsură sănătatea creierului, inclusiv relațiile, stresul, emoțiile, gândirea, evenimentele de viață și circumstanțele actuale.

Fiecare dintre acești factori poate afecta radical și în modul cel mai neașteptat modul în care simți sau cum reacționezi la ceea ce se întâmplă.  De exemplu, gândurile îți pot afecta sănătatea fizică (motiv pentru care stresul cronic duce adesea la tulburări de ritm cardiac și atacuri de inimă).

Desigur, cu toții vrem să trăim o viață activă, vibrantă și, de preferință – cât mai longevivă.  Dar asta depinde direct de starea creierului tău  – cât de „puternic și rezistent” este,  și dacă nu se poate face nimic cu privire la gene, atunci alți factori care afectează sănătatea creierului pot fi schimbați de fiecare persoană.  Vorbim despre componente fiziologice, sociale și de mediu.

Creierul  tău nu devine mai tânăr de-a lungul anilor – acest lucru este normal.  Funcțiile sale se slăbesc în timp și, dacă totul este lăsat la voia întâmplării și nu se face nimic, prognoza este foarte nefavorabilă.  

Îți poți ajuta creierul să nu îmbătrânească doar prin obiceiuri sănătoase și adaptarea unui stil de viață sănătos. Astfel pot fi prevenite tulburările psihologice și psihice, precum și o serie de boli, inclusiv durerile de cap, de care aproximativ 40% dintre oameni suferă din când în când. Îmbătrânirea creierului poate și trebuie prevenită, încetinită sau chiar oprită.  Iar cheia acestui lucru este în întregime în mâinile tale.

Deci, 6 obiceiuri sănătoase ale creierului:

1. Creierul sănătos știe despre cât de util este un aliment sănătos.

Aceasta înseamnă că ar trebui să mănânci mai multe alimente care ajută la încetinirea declinului cognitiv – afine, legume (varză, spanac, broccoli), cereale integrale, proteine ​​(preferabil din pește și leguminoase), precum și grăsimi nesaturate (ulei de măsline), care sunt mult mai sănătoase.

Cert este că există o legătură strânsă între ceea ce mănânci și activitatea creierului.  Iar cea mai bună dietă pe care o poți alege este cea care este bună pentru creierul tău , inima și vasele de sânge.

De exemplu, grăsimile omega-3, care fac parte din pește și nuci, combate inflamația care provoacă neurodegenerare. “Fructele și legumele sunt antioxidanți minunați care împiedică îmbătrânirea celulelor creierului”, spune dr. Gary Small, profesor de psihiatrie și director al centrului longevitate de la Universitatea din California.

2. Creierul sănătos –alege primordial liniștea, și acest lucru este foarte important!

Încearcă să eviți stresul.  Ocupă-te de hobby-urile preferate, relaxează-te într-o atmosferă calmă și plăcută.  Creierul nu din fier – are nevoie de o pauză de la probleme și griji constante.

Stresul cronic are un efect foarte negativ asupra funcționării creierului.  Stresul reduce centrele de memorie ale creierului, iar cortizolul cu hormon de stres afectează temporar memoria”, explică dr. Small.

Pentru a ameliora stresul, a întări memoria și buna dispoziție, o metodă de relaxare precum meditația este foarte eficientă.  “Meditația ne reajustează creierul și chiar alungește telomerele („ capace ”de protecție la capetele cromozomilor, care sunt scurtate în timpul fiecărei diviziuni celulare),   și asta contribuie la longevitate”, spune dr. Small.

Fă o plimbare în afara orașului, mergi la teatru sau la o expoziție, fă ceea ce aduce adevărata plăcere.  Te va liniști.

3. Chiar și o plimbare zilnică de 20 de minute în ritm rapid este foarte utilă pentru menținerea creierului sănătos.

Activitatea fizică este unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poți face pentru creierul tău și corpul în ansamblu.  Toată lumea știe despre asta.  Dar din anumite motive, nu se grăbesc să se ridice de pe canapea și să se mute.

Între timp, sute de studii demonstrează că aproape orice tip de activitate fizică – mersul, alergarea, ciclismul, antrenamentul cu forțe minime, yoga – îmbunătățește funcția cognitivă.

Faptul este că exercițiile fizice stimulează creierul, ajutând la refacerea celulelor sale și la crearea de noi conexiuni între ele.

Activitatea fizică crește, de asemenea, nivelul de endorfine, nivelul căruia afectează în mod direct starea ta de spirit.  „Exercițiul aerobic este foarte benefic, deoarece promovează fluxul de sânge către creier și reduce probabilitatea depunerii de colesterol în vasele de sânge și a tensiunii arteriale mari”, spune neurologul Joel Salinas.

4. Stimulează creierul – gândește și analizează.  Acest lucru creează noi conexiuni neuronale și crește rezerva cognitivă.

Pentru ca creierul să se mențină în formă și să funcționeze bine, are nevoie de antrenamente regulate. Încearcă în fiecare zi să înveți ceva nou, gândește-te la informațiile primite, compară analizează.

Un alt exercițiu util pentru creier, care literalmente îl stimulează extrem de bine, este să faci lucruri noi și necunoscute anterior.  Învățarea constantă a unor lucruri noi este extrem de necesară pentru sănătatea creierului tău: fie că e vorba de o limbă străină sau biografia unei personalități istorice.

„… Activitatea cognitivă ridicată dă rezistență creierului tău: astfel el este capabil să facă față mai ușor oricărei încălcări și declanșări.  Dar activitatea cognitivă scăzută, dimpotrivă, contribuie la o vulnerabilitate mai mare “, spune neurologul Savid S. Knopman, cercetător al funcțiilor și tulburărilor cognitive la adulți.

Așadar, încearcă să înveți constant.  Acest lucru creează o rezervă cognitivă care va prelungi tinerețea creierului.  Găsește activități provocatoare pe care le poți exersa regulat.

5. Fii mereu în legătură cu lumea și cu oamenii.

Suntem ființe sociale – fără scoailizare ne simțim mizerabili și nefericiți. Fericirea contribui mult la sănătatea creirului tău, este un lucru incontestabil și dovedit științific.

Potrivit psihologilor, chiar și discuțiile cu persoane străine ne stimulează creierul.  Poate părea un lucru ușor pentru unii,  dar, de fapt, menținerea unei conversații necesită o combinație complexă de abilități, inclusiv atenție, memorie, gândire, vorbire și conștientizare socială.

Un studiu publicat în jurnalul american de sănătate publică, a arătat că cu cât o persoană are mai multe interacțiuni sociale, cu atât este mai fiabilă protecția împotriva efectelor dăunătoare ale tulburărilor precum demența și boala Alzheimer.

Conexiunile sociale sunt cele mai importante pentru bunăstarea ta, precum și nevoia de hrană, securitate și locuință.  Comunicarea cu oamenii este necesară pentru stabilirea unei persoane.

Profesorul Matthew Liberman, autor al cercetării sociale: “De ce avem nevoie unii de alții“, consideră creierul că centrul sinelui social.  El scrie în cartea sa: „este dificil să găsești un sens în ceea ce facem dacă, la un anumit nivel, acest lucru nu ajută pe altcineva sau nu face pe cineva mai fericit.”

Cercetătorii de la Universitatea de Sănătate și Știință din Oregon, precum și de la Universitatea din Michigan, au sugerat că comunicarea între oameni este esențială pentru menținerea bunei funcționări ale creierului pe măsură ce îmbătrânești.

6. Creierul sănătos apreciază un somn de calitate și veghează odihna.

Somnul este baza sănătății tale. Prin urmare, un somn complet ar trebui să fie o regulă, nu un lux.

Fără somn adecvat, vei simți anxietate și stres crescut. Somnul restabilește, ajută la câștigarea forței și la creșterea productivității creierului.

Pe lângă somnul bun și calitativ, „ odihna” este foarte importantă. Asigură-te că planifici astfel de insule de relaxare între programele tale încărcate.

După o zi aglomerată, acordă-ți timp creierului să-și revină: stai pe spate, închide ochii și lasă-ți mintea să rătăcească (îngăduie-te cu gânduri spontane). În acest moment, creierul tău nu numai că se odihnește, ci și sistematizează informațiile primite în timpul zilei, aruncând tot ceea ce este de prisos.

În cadrul studiului „Îmbunătățirea memoriei pe termen lung cu odihna activă”, autorii au descoperit că o astfel de odihnă permite creierului să consolideze amintirile a ceea ce a învățat.

Nu este niciodată prea devreme și niciodată prea târziu pentru a alege un stil de viață sănătos. Obiceiurile tale zilnice au un impact imens asupra cât timp și cât de bine trăiești și gândești.

Advertisement

De aceea, învață să iubești și să ai grijă de tine: fă zilnic scurte plimbări, mănâncă rațional, antrenează-ți creierul cu noi sarcini, comunică cu alte persoane, într-un cuvânt, trăiește fericit pentru totdeauna!

© Articol tradus sau scris de Psihologia de Azi

Sursa: cluber