fbpx

Psiholog de la Harvard: Oamenii te evaluează după două criterii la prima întâlnire

De mai bine de 15 ani, profesoara de la Harvard Business School, Amy Cuddy, studiază prima impresie pe care o facem asupra altor oameni.

În noua sa carte, „Cum să îndrepți forțele personalității tale către succes ”, Cuddy scrie că primele două întrebări la care oamenii răspund atunci când se întâlnesc cu tine sunt următoarele:

Pot avea încredere în această persoană?

Pot să respect această persoană?

Psihologii interpretează acest lucru drept o căutare la o altă persoană de căldură și competență. De regulă, cu toții vrem să vedem aceste două calități la noile cunoștințe, de preferință, în același timp.

Profesorul Cuddy observă că majoritatea oamenilor consideră că factorul cel mai determinant este competența. Cel mai probabil, pentru că evaluează o persoană din punctul de vedere al șefului, subordonatului sau colegului de muncă.

În cele din urmă, acest lucru este cu adevărat important – atunci când există o persoană lângă tine cu care poți derula afaceri sau să realizezi un proiect complex. Te poți baza întotdeauna pe el și nu te aștepți la surprize neplăcute.

Dar, de fapt, cei mai importanți factori sunt căldura și încrederea. După acești factori oamenii ne evaluează la prima întâlnire.

„Din perspectiva evoluției”, explică Cuddy, „este mai important pentru supraviețuirea noastră să știm dacă o persoană merită încrederea noastră.”

Într-adevăr, pentru strămoșii noștri, care trăiau în peșteri și vânau mamuți, încercând să supraviețuiască, cel mai important lucru era încrederea în semenii lor. Ce se întâmplă dacă o persoană în mod conștient te poate ucide cu ușurință sau îți poate fura toate proprietățile și se ascunde?

În cartea sa, Cuddy explorează cum să-ți menții încrederea în sine, indiferent de ce se întâmplă. Este vorba despre modul de a stabili o legătură autentică și profundă cu alte persoane, de a te simți atotputernic și de a începe să te bucuri de viață la maxim.

Cuddy spune că, competența este foarte importantă, dar numai după ce s-a stabilit încrederea. Pentru că, dacă te agăți prea mult de calitățile profesionale ale unei persoane, dând-ule o mai mare importanță, te poți trezi cu mai multe probleme și neplăceri.

Ea spune că mulți cursanți MBA (Master of Business Administration) care studiază managementul afacerilor sunt atât de îngrijorați dacă sunt considerați deștepți și competenți încât de multe ori nu participă la viața socială, nu caută niciodată ajutor și, ca urmare, se dovedesc a fi izolați.

Acești oameni orientați spre victorie și încrezători obțin un adevărat șoc atunci când nimeni nu le oferă un loc de muncă după absolvirea unei școli de afaceri. Și întregul punct este că, având în vedere izolarea lor de lumea oamenilor, nimeni nu știe despre ei și nu cunosc pe nimeni. În consecință, aceștea nu sunt suficient de credibili.

„Dacă persoana pe care vrei să o impresionezi nu are încredere în tine, atunci nu vei merge prea departe. De fapt, cel mai probabil contrariul este adevărat – chiar provoacă suspiciuni.

De exemplu, deseori solicitanții încearcă să creeze o impresie pozitivă asupra angajatorului. Și pentru asta, ei vorbesc cu entuziasm despre realizările lor sau zâmbesc cu sârguință și se uită constant în ochii interlocutorului.

Rezultatul este de obicei deplorabil, mai ales în cazul interviurilor îndelungate cu intervievatori cu experiență. Cu cât candidatul încearcă să înfățișeze ceva și cu atât mai multe tehnici folosește, cu atât mai repede va fi considerat o persoană nesimțită, un manipulator, iar acest lucru nu este bine.

Advertisement

Dar o persoană deschisă, sinceră, radiantă – provoacă încredere și admirație. Și numai după ce s-a stabilit încrederea, toate aspectele profesionalismului și competenței sale sunt dezvăluite. ”

© Articol tradus sau scris de Psihologia de Azi

Sursa: cluber