O singură întrebare te poată ajuta să faci față gândurilor obsesive

Este posibil să oprești saltul gândurilor din capul tău? De ce gândurile obsesive și inutile ne copleșesc uneori, ceea ce face dificilă concentrarea asupra a ceva semnificativ, care ne distrage atenția, ne supără și chiar ne privește de somn?

Controlul propriilor gânduri este o abilitate valoroasă și utilă în viață. Aceasta este o abilitate care necesită mult timp pentru a se dezvolta (de exemplu, în practica meditației).

Cum să oprești cercul de gânduri care se învârte în capul tău, să interfereze cu odihna și să nu îți permită să te concentrezi pe ceva important?

Cum să-ți împiedici gândurile

Gândurile din capul nostru par să-și poată trăi propria viață dincolo de controlul nostru. Fiecare persoană a fost într-o situație când, înainte de culcare, impresiile inutile și trecute, evenimentele din ziua trecută, se repetă prin cap.

Ne blocăm în anumite episoade, conversații, redăm momentele care ne fac rău mereu. Și dacă iai și oprești toate gadgeturile care sunt la îndemână, televizorul și petreci cincisprezece minute în liniște absolută într-o cameră goală. Ce se întâmplă?

Studenții de la Harvard care au efectuat acțiunea descrisă și-au împărtășit impresiile. După ce au petrecut vreo zece minute singuri într-o cameră goală, au spus că mintea lor rătăcea constant de la un gând la altul. Elevii au pierdut complet capacitatea de concentrare elementară.

Experții au fost oarecum surprinși de o astfel de reacție și au sugerat că mediul este de vină, ceea ce nu le-a permis să se relaxeze și să se bucure de gândurile lor. Și elevii au fost rugați să repete acest experiment acasă. Mulți voluntari au considerat această sarcină pur și simplu imposibilă, deoarece au fost în permanență distrăși de activitățile lor obișnuite: ascultarea de muzică, scufundarea în ecranul unui computer sau smartphone.

Studiul a fost realizat cu reprezentanți ai altor grupuri ale populației: fermieri, muncitori, lucrători de birou. Dar în fiecare caz, au existat rezultate similare: persoanele care nu au avut de ales decât să reflecteze, s-au simțit mult mai rău. Acest fenomen nu depindea de situația financiară, vârstă, gen, educație.

Aceasta pune întrebarea: cât de inconfortabili au fost cei care au participat la experiment? În a doua etapă, acelorași subiecți dintr-o cameră goală li s-a oferit un fel de „divertisment”: expunerea la șoc electric. În apropiere se afla un buton care, atunci când era apăsat, îi oferea participantului un șoc slab, dar destul de neplăcut. 67% din bărbațo și 25% dintre femei se temeau atât de mult să rămână față în față cu propriile lor gânduri, încât au făcut o alegere în favoarea „divertismentului” cu șocuri electrice.

Majoritatea oamenilor, în absența activității, încep să adâncească în eșecurile din trecut și să se îngrijoreze de viitor. Luând la inimă gândurile rele, o persoană acționează imediat fără să-și dea seama că acestea sunt doar gândurile noastre și este foarte posibil să ne ocupăm de ele.

Deciziile luate cu grabă duc de obicei la rezultate nu foarte bune. Pentru a prelua controlul gândurilor tale și a te proteja de acțiuni bazate pe impulsuri, necugetate și nerezonabile, încearcă pur și simplu să te întrebi: „La ce folosește?”

Un răspuns sincer pune totul la locul său. „Care este amenințarea unui astfel de act al meu?”, „Vor fi utile gândurile, care în acest moment posedă conștiința mea?” „Chiar vreau asta?” – astfel de întrebări te vor ajuta să te întorci la realitate, te vor obliga să gândești rațional, practic și să iai decizii în cunoștință de cauză.

Cele de mai sus nu înseamnă deloc că trebuie să îți blochezi toate gândurile negative: încearcă să le privești dintr-un alt unghi.

Dacă te chinui pe tine însuți pentru o greșeală pe care ai făcut-o acum zece ani, ce beneficii are acum pentru tine? Gândurile negative îți pot schimba viața în bine?

Cel mai probabil nu. Atunci de ce să te chinui, să-ți faci griji și să te certi pentru ceva care pur și simplu există în capul tău?

Și, în cele din urmă: în experimentul descris, voluntarii care au decis imediat despre ce vor gândi într-o cameră goală au avut o experiență mai pozitivă.

Prin urmare, încearcă să-ți direcționezi gândurile într-o direcție constructivă, să nu lua decizii impulsive și învață să controlezi ceea ce îți propune mintea să te gândești.

© Articol tradus sau scris de Psihologia de Azi

Sursa: econet