Psihologii avertizează: Sănătatea psihică este mai importantă decât cariera!

Zilnic suntem supuși unor ”pericole moderne ” – ceea ce înseamnă că mediul nostru de muncă s-a transformat într-un loc în care trebuie să muncim ca niște roboți pentru a face față volumului de muncă și cerințelor care ne sunt înaintate. Doar așa ne putem păstra locurile de muncă și să atingem așa zisul ”succes”.

Oamenii din întreaga lume, plătesc un preț prea mare pentru acest ,,succes”.  Lucru confirmat  și de Organizația Mondială a Sănătății, care a menționat despresia ca fiind o ,,criză globală”. Atunci când lucrezi până ,,te arzi de tot”.

Să fii ocupat a devenit o mare importanță sau chiar onoare pentru unii oameni. Șefii au așteptări foarte mari de la angajații săi și uneori se așteptă să le ofere soluții în timp record. Ne este frică să fim considerați inutili sau să auzim de la cineva că nu suntem făcuți din stofa care trebuie.

Cu siguranță acum înțelegi și tu de ce perioada în care trăim este numită ,,Epoca Anxietății”.

Partea și mai interesantă este că omului chiar îi place să muncească din greu. Când munca este bine făcută ai un sentiment de satisfacție și împlinire. Prin muncă ne dezvăluim identitatea și valoarea.

Specialiștii de la Asociație Psihologică din America avertizează că condițiile nefavorabile de muncă, relațiile încordate cu colegii și șeful, presiunea la care suntem supuși zilnic din cauza unor responsabilități care uneori ne depășesc, pot duce la riscul deteriorării sănătății fizice și psihice.

Deseori oamenii nu recunosc puterea stresului la care sunt supuși, până când nu se conving pe propria lor piele de simptomele grave ce pot apărea dacă ingnoră semnalele de alarmă.

Iată trei pași importanți care te vor ajuta să eviți stările de stres cauzate de job-ul tău:

1. Nu există ,,succes” fără sănătate

Câștigurile salariale, bonusurile, statutul sau bunurile cumpărate cu banii agonisiți nu vor reuși să-ți întoarcă sănătatea. De exemplu, dacă lucrezi la o organizație care aduce lunch-ul la oficiu, ținându-te ,,legat” de locul tău de muncă, sau ți se cere să răspunzi la e-mail-uri în timpul tău liber, ar trebui să îți expui părerea asupra acestor încălcări sau în genere să te concediezi.

Nimic nu este mai valoros decât viața și sănătatea ta. Nu te aștepta ca cineva să facă acest lucru pentru tine, de regulă nimănui nu-i pasă de tine, atât timp cât îți faci treaba bine sau chiar exagerat de bine. Fii tu persoana care va începe discuția pe acest subiect important.

2. Poți fi la fel de productiv, dar și sănătos dacă îți stabiliști niște limite

Stabilește propriul tempou, propriile trepte spre succes și respectă-le. Asigură-te că acorzi destul timp propriilor interese, somnului, întâlnirilor sociale, activităților fizice și odihnei. Prevenirea nu este atât de costisitoare precum consecințele. Cercetările arată că stabilirea limitelor și pauzele în programul de muncă asigură o eficiență și o productivitate mai mare la serviciu.

3. Gândește-te ce vei lăsa în urma ta

Nimeni nu va veni la înmormântarea ta să vorbească despre cât de repede puteai să răspunzi la e-mailuri sau cât de impresionant era profilul tău pe Linkedin. Evită să te gândești la ,,Bunuri pentru viață” și începe să te focusezi pe ,,Viața bună”, pe care psihologii o caracterizează ca fiind una care ne permite să trăim și să prosperăm prin conexiune profundă, înțelegere, grijă și prezență.

Cu sigurață oamenii au nevoie să fie ocupați cu ceva mereu, altfel și-ar ieși din minți. Nu există sănătatea mentală acolo unde există plictiseală, însă nici suprasolicitarea fizică și psihică nu duce la un mental sănătos. Ține minte aceste sfaturi și nu permite nimănui să-ți submineze propria viață și propria sănătatea. Ești un om valoros pentru tine însuți și apoi pentru restul.

Imagine reprezentativă de Jonathan Rados de pe Unsplash

Citește și:

Cele mai citite articole