fbpx

Sfaturile unui psiholog rus: cum să învingi sentimentul de rușine toxică

Este foarte greu să întâlnești o persoană, căreia în copilăria nu i s-a spus: „Să-ți fie rușine!”. De obicei fraza care urma era: „Ce vor gândi oamenii despre tine?!”

Și de aici, de la „gândurile oamenilor” începem să dezvoltăm în interiorul nostru un puternic sentiment de rușine.

Suntem dependenți de părerea oamenilor din anturajul nostru. Și cum în antichitate era imposibil să supraviețuiești în singurătate, o părere negativă sau o critică însemna o lovitură mortală.

Și noi, de buni de suntem, am memorat această rușine genetic. Pentru că societatea îi acceptă pe cei comozi, ascultători, siguri și care pot fi controlați.

Psihologul rus, Vladimir Solovyov a spus o frază interesantă: „Fiindu-i rușine pentru pasiunile sale naturale și pentru funcțiile propriului organism, omul arată că este nu doar o ființă pe pământ, ci și un fenomen deosebit”. Există rușinea sănătoasă și rușinea toxică. Dacă rușinea sănătoasă asigură o funcție importantă pentru viață, atunci cea toxică este distrugătoare.

Printre funcțiile rușinii sănătoase se numără următoarele:

1: Sistemul de securitate. Acest sentiment stă de gardă asupra valorilor interioare, asupra principiilor și a moralității. Dacă îl evităm pentru o perioadă, apare regretul, sentimentul de rușine sau vină.

2: Confort în relații. Sentimentul sănătos de rușine este necesar pentru menținerea armoniei și păcii într-o relație. Odată ce apare sentimentul de rușine, devenim capabili să analizăm o situație din punctul de vedere al partenerului nostru.

3: Baza socială. Dacă nu avem o susținere morală, nu avem încredere, unitate, cooperare, securitate și altele.
Sentimentul de rușine toxică are o influență negativă asupra încrederii noastre și a stării emoționale. Nota pe care ne-o dăm propriei personalități depinde în totalitate de părerea celor din jur.

Tehnici care ne vor ajuta să scăpăm de sentimentul de rușine toxică:

1. Identificarea surselor de rușine toxică și recunoașterea acestui sentiment. Dacă nu vom recunoaște că ne este rușine, acest sentiment automat se va depozita în subconștient de unde va avea o influență majoră asupra vieții noastre. Putem să diferențiem rușinea sănătoasă de cea toxică, răspunzând la întrebarea: „Ne ajută sau ne deranjează acest sentiment de rușine?”.

2. Acceptarea sinelui. Scrie într-un jurnal și memorează această frază: „De la faptul că îmi este rușine, nu voi deveni mai bun, mai fericit, mai de succes! Eu fac o alegere. Acum mă dezic de această stare. Nu am de ce să-mi fie rușine. Nimeni nu este perfect.” Legăturile apropiate cu oamenii îți dau garanția psihologică că nu vei rămâne în singurătate și că oamenii nu se vor întoarce cu spatele la tine, dacă vei face ceva rușinos.

3. Crează o nouă ancoră emoțională. Această ancoră te va ajuta să diminuezi influența rușinii toxice. Cum te vei comporta atunci când vei ajunge în situații rușinoase? Imaginează-ți acest lucru și desfășoară în minte diferite modele de comportament.

Advertisement

4. Control nerușinat zi de zi. Urmărește-ți schimbările la nivel emoțional și notează-ți succesele. Emoțiile pozitive sunt semnalul că faci totul corect. Sunt sigur că odată cu diminuarea sentimentului de rușine toxică, vei descoperi noi orizonturi de dezvoltare.

Sursa: dozadesucces