fbpx

Sfatul care îți va salva relațiile cu oamenii buni din jurul tău!

Cu toții ne bază pe semafoare pentru a traversa intersecțiile, de zici de ori pe săptămână. Când acestea nu funcționează, iar luminile clipesc și ne avertizează sau sunt complet stinse, intersecția se transformă în ceva de genul “fiecare pe cont propriu”.

Oamenii sunt derutați, iar când le vine rândul să traverseze, se uită în toate direcțiile, înainte de a trece. Când funcționează semaforul, avem încredere în sistem, pentru că este clar ce facem – ne oprim la roșu și trecem pe verde. Același lucru este valabil și în cazul semnalelor pe care le transmitem oamenilor, în relațiile dintre noi și ei.

Sentimentele exprimă adevărul și ies la suprafață prin intermediul reacțiilor și al limbajului trupului, în ciuda cuvintelor pe care le alegem. Dacă le spui angajaților, cu voce joasă și figură încruntată, că s-au descurcat excelent când au lansat produsul, lucrurile nu se potrivesc; vorbele și limbajul trupului sunt derutante. Oamenii cred mai curând ceea ce văd decât ce aud.

Chiar dacă ești un bun expert în materie de autocontrol, emoțiile tot ies la suprafață. Trăiești multe experiențe în fiecare zi, iar creierul nu le poate filtra pe fiecare în parte. Când vorbești cu cineva, e posibil să spui ceva la care te gândești, în timp ce trupul reacționează la o emoție pe care ai simțit-o cu câteva minute în urmă.

Îi derutezi și-i frustrezi pe ceilalți atunci când spui ceva, iar trupul sau tonul tău spune altceva. În timp, această confuzie va genera probleme de comunicare, iar acestea îți vor afecta relațiile. Ca să rezolvi problema semnalelor confuze, folosește-ți competențele de conștiență de sine pentru a-ți indentifica emoțiile și folosește-ți capacitatea de autocontrol pentru a decide ce sentimente să exprimi și în ce mod.

Uneori e posibil să nu fie potrivit să-ți corelezi semnalele. Să presupunem că te enervezi la o ședință și nu-ți poți arăta cu adevărat emoțiile în acel moment. Pune-ți nemulțumirea pe planul al doilea, pentru moment, dar nu uita definitiv sentimentul. Alege un moment în care-ți poți exprima nemulțumirea: atunci când nu lucrează împotriva ta, ci produce, în schimb rezultate pozitive.

Dacă emoția este suficient de puternică și nu poți amâna s-o exprimi, cea mai bună metodă este să lămurești ceea ce întâmplă ( adică: ” Par furios, pentru că nu pot să nu  fiu îngrijorat în legătură cu o convorbire telefonică de azi-dimineața, care nu a mers cum trebuie“).

Advertisement

Pe parcursul următoarelor luni, fii foarte atent să adaptezi tonul și limbajul trupului la ceea ce vrei să spui cu adevărat. Notează-ți mental momentul în care-i spui cuiva că te simți perfect, dar trupul, tonul sau expresia feței tale transmite semnale total diferite. Când te surprinzi transmițând un semnal derutant, corectează-l sau explică-l.

fragment din cartea: Inteligența emoțională 2.0