fbpx

Cum să crești respectul de sine și să ai mai multă încredere în propria persoană?

Lipsa de încredere în propria persoană ne împiedică să formăm relaţii sănătoase şi să ne construim o carieră, ea provoacă nervozitate şi dependenţe.

Psihoterapeutul american Janet Woititz propune sfaturi concrete care te pot ajuta să scapi de stres în relaţii şi să-ţi crești respectul de sine.

Sfatul 1

Unica metodă de a te regăsi este să găseşti ceea ce ţi se potriveşte anume ţie.

Sfatul 2

Analizarea problemelor într-o relaţie scade frica de a fi părăsit.

Sfatul 3

Mereu încerci să ghiceşti ce-i aia norma. Persoanele ce nu au încredere în sine trebuie să înţeleagă că nu există o astfel de realitate ca „normalitatea”. E mai efectiv să te întrebi ce contează pentru tine? Ce e important pentru familia ta? Scopul nu e în a ghici, ci în a înţelege că nu există un răspuns universal.

Sfatul 4

Primul pas spre înfruntarea oricărui viciu – este acceptarea acestuia. Autoanalizează-te. În loc să te critici, încearcă să te cunoşti, urmăreşte-ţi comportamentul. Doar atunci când omul începe să se cunoască, el începe să crească.

Sfatul 5

Sentimentele nu pot fi corecte sau incorecte. Ele pur și simplu sunt. Dacă considerăm sentimetul incorect, atunci se adaugă şi starea de vină, iar asta înrăutăţeşte situaţia. Furia pe care o trăieşti e reală. Dacă vei decide că furia este incorectă şi te vei impune să simţi compasiune, asta nu va funcţiona. Nu poţi schimba un sentiment pe altul.

Sfatul 6

Este imposibil să depăşeşti sentimentul de singurătate, însă acesta poate fi ameliorat. În primul rând trebuie să încerci să te deschizi altora. Pentru a primi acest lucru în schimb, trebuie să-l practici singur. Dacă vrei să fii iubit, iubeşte la rândul tău. Există riscul de a nu fi înţeles şi părăsit. Dar fugind de riscuri, te condamni la singurătate. Iar dacă accepţi să rişti, faci o schimbare spre bine.

Sfatul 7

Există un exerciţiu excelent de grup, care arată că autocritica este foarte subiectivă. Participanţii se aşează în cerc, regula este să te eliberezi, total sau parţial, de acele calităţi pe care nu vrei să le mai ai. Dacă calităţile respinse vor fi pe placul cuiva, el sau ea le poate accepta şi invers.

Acest exerciţiu demonstrează că trăsăturile noastre trebuiesc percepute. În ce măsură sunt benefice pentru noi? Cât de mult ne împiedică? Este evident că judecarea de sine şi a propriilor neajunsuri nu aduce niciun avantaj.

Sfatul 8

Reacţia bruscă la lucruri nesemificative – de exemplu prietenii anulează întâlnirea în ultimul moment – de obicei e legată de trecutul nostru. Ceva asemănător s-a mai întâmplat de mai multe ori, de regulă în copilărie. Primul lucru pe care trebuie să-l faci – este să defineşti clar în ce situaţii poţi reacţiona brusc? Cât de potrivită este reacţia ta în anumite ciscumstanţe? Merită să reacţionezi atât de radical?

Dacă această întrebare îţi trezeşte dorinţa de a da explicaţii, atunci într-adevăr ai o reacţie exagerată. Primul pas în reazolvarea acestui lucru este să realizezi adevăratul motiv al unei astfel de reacţii. O altă modalitate este – voluntar să-ţi schimbi deprinderile. Întreabă-te cât de ataşat eşti de planurile zilnice? Poţi pleca acasă pe alt drum? Ai nevoie să treci pe la magazin când te reîntorci? Astfel poţi deveni mai flexibil emoţional, ceea ce îţi va oferi numeroase beneficii pe viitor.

Sfatul 9

Analizează ce oameni sunt prezeţi în viaţa ta şi care e sensul relaţiei tale cu ei. Primeşti ceea ce oferi? Cu cât aceşti oameni sunt mai puternici sau mai slabi decât tine? Dacă vei aprecia obiectiv situaţia, vei putea înţelege că uneori primeşti mai puţin decât împărtăşeşti. În acest caz va trebui să îţi schimbi cercul de cunoscuţi. Dar nu uita că în unele cazuri tu eşti cel care respinge o conexiune mai apropiată.

Sfatul 10

Dacă te întrebi zilnic de ce eşti cu o anumită persoană, de ce nu pot să o părăsești, trebuie să îţi reevaluezi relaţia. Persoanele ce merită loialitatea noastră, adesea sunt foarte critice în legătură cu noi. Ele des ne indică punctele noastre negative.

Durerea, tristeţea sau furia pot aparţine doar celui care le simte. Aceste trăiri nu trebuie să devină ale tale din cauza milei sau a compasiunii. Dacă eşti uşor de manipulat, te poţi simţi dator în faţa partenerului tău. „El a fost drăguţ cu mine. A avut grijă de mine”.

Sfatul 11

Vei obţine încredere în propriile forţe dacă vei rezolva provocările stabilite de tine. Provocările pot fi atât mici, cât şi mari. Dar contează să fii sigură că le vei trece cu brio. Remunerează-te pentru rezultatele pozitive. Mereu ţine minte lucrurile pe care le faci bine. Nu le ignora. Utilizează-le drept fundament, pentru a deveni personalitate complexă.

Despre expert

Advertisement

Janet Woititz (1939-1994) a fost prima care în anii ’80 s-a ocupat de problema copiilor şi a rudelor dependente de alcool. Drept imbold i-a servit alcoolismul soţului ei. Woititz a remarcat – copiii care provin din familii de alcoolici sau din familii incomplete, la fel şi din familii în care unul sau ambii părinţi suferă de anumite fobii sau dependenţe, cresc inhibaţi şi cu stima de sine scăzută, ei întâlnesc dificultăţi în comunicarea cu alţii. Cartea ei „Copiii maturi ai dependenţilor de alcool” a devenit bestseller şi a servit drept sorginte la mişcarea ce a preluat dimensiuni grandioase.

Sursa: sevia