fbpx

5 modalități ușoare de a-ți controla emoțiile cu înțelepciune

Cine cunoaşte lumea este inteligent, cine se cunoaşte pe sine însuşi este luminat, cine învinge lumea are putere, cine se învinge pe sine însuşi are tărie.” – Lao Tse

Oamenii moderni sunt literalmente obsedați de dorința de a controla totul, fără să își dea seama chiar cât de imposibilă este această sarcină aplicabilă circumstanțelor externe. Dar lumea noastră interioară este o cu totul altă problemă.

În sufletul fiecăruia dintre noi există o particulă sălbatică și incontrolabilă, ceva primitiv, ghidat nu de logică, ci de instincte. Această parte ne ajută să fim mai curajoși și să răspundem mai rapid la pericolele bruște … Dar, de asemenea, ne împinge adesea către acțiuni foarte erupte și fără a ne gândi, mai ales când suntem foarte supărați sau ne temem de ceva.

Cu toate acestea, există modalități de îmblânzire a acestor impulsuri sălbatice și primitive, care uneori ne depășesc. Faptul că din când în când apar în conștiința noastră și pe ceva timp preia controlul comportamentului este destul de normal. Cu toții suntem ființe umane și nu ne putem îndepărta de acest lucru.

Dar dacă aceste emoții ne absorb complet, nu este bine. Aceasta devine o problemă nu numai pentru noi, ci și pentru alții.

Prin urmare, puțin mai jos veți găsi câțiva pași simpli care vă vor ajuta la îmbunătățirea autocontrolului:

1. Cunoașterea de sine întărește controlul mental

Cu toții ne considerăm mari cunoscători ai naturii umane. Totuși, acest lucru este departe de a fi întotdeauna la fel. Fiecare persoană este o personalitate separată și unică în felul ei.

Comportamentul nostru poate depinde foarte mult de starea de spirit și de circumstanțele externe. Psihicul oricărei persoane este incredibil de complex și, prin urmare, mulți dintre noi nu suntem complet în imposibilitatea de a recunoaște care trăsături particulare ale propriului nostru caracter și impulsuri subconștiente ne împing către anumite comportamente și obiceiuri.

Amintiți-vă cât de des, când cineva a făcut ceva rău, ați auzit mai târziu de la el: „Nu știu ce era cu mine – ca și cum nu am fi eu”. Dar, de fapt, în această afirmație nu există un singur gram de adevăr. Pentru că această persoană era exact ceea ce era și făcea ceea ce îi era caracteristic – pur și simplu nu înțelegea acest lucru.

Cu cât ne cunoaștem mai bine pe noi înșine, cu atât mai mult avem autocontrol – știm cum putem răspunde la diverse situații, adică suntem capabili să ne pregătim pentru aceasta în avans.

2. Nu mai mergeți prin viața pe autopilot

Dacă vă deplasați prin viață, de parcă a-ți zbura cu un pilot automat, atunci cu greu aceasta se poate numi viață. Sărim de la o ocupație la alta, de la un tip de comportament la altul și nici măcar nu știm de ce facem asta.

De fapt, mintea pornește modul de pilotare automată pentru a menține sănătatea mentală. Pur și simplu nu putem observa până la ultimul detaliu tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru și cu noi – pentru asta ar trebui să renunțăm la orice altceva, iar în final, acest lucru ne va duce la o criză nervoasă.

Dar putem opri complet modul automat cel puțin din când în când, să ne întoarcem la margine și să privim în jur pentru a înțelege unde suntem acum. Este aceasta într-adevăr calea de a fi? Aceste pauze ne fac mai conștienți și, în consecință, ne permit să obținem un control mai bun de sine.

3. Învață să te oprești la timp

Da, rezistența impulsurilor bruște poate fi destul de dificilă. Aceasta este o sarcină deosebit de dificilă dacă nimeni nu ne-a învățat în copilărie cât de important este să urmărim liniile izbucnirii emoționale. Acest lucru este valabil mai ales pentru persoanele care au crescut într-o atmosferă de violență sau emoționalitate excesivă. Prin urmare, ne obișnuim să acționăm instinctiv, fără a ne gândi atunci când se revarsă emoții puternice.

Dacă dorim să obținem autocontrol real, trebuie să învățăm să controlăm aceste emoții bruște și să le exprimăm în modul în care avem nevoie și nu în modul în care acestea le solicită. Acesta este un obicei, pe care este destul de dificil să-l educăm în noi înșine – și trebuie să facem acest lucru deja la vârsta adultă.

Pentru a controla emoțiile, trebuie să facem mai întâi o alegere responsabilă: să permitem emoțiilor să ne influențeze incontrolabil gândurile, cuvintele și acțiunile sau să găsim în noi înșine suficientă putere de voință pentru a ne opri și a aștepta până când blițul se va stinge.

Apoi vom putea din nou să evaluăm la rece situația în care ne aflăm. Alegând a doua opțiune, puteți realiza foarte multe, în special în domeniul interacțiunilor sociale.

4. Învață să accepți și să depășești iritarea

Fiecare dintre noi a trebuit să experimentăm iritarea (sentimentul care ne vine atunci când cineva nu este în conformitate cu așteptările noastre sau când încercăm în mod constant să obținem ceva, dar nu reușim). Uneori iritarea poate fi minusculă și aproape imperceptibilă, alteori poate părea mai mult decât viața în sine.

Dragostea, care s-a dovedit a fi altceva decât prietenie, o nouă poziție care ne-a fost promisă, dar obținutăde un coleg, facturi care au venit atunci când nu mai avem bani…

Pot exista multe motive. Cu toții trăim într-o realitate care umple constant viața cu o mie și una de cauze de iritare. Acest lucru este normal, este o parte naturală și integrantă din viața oricărei persoane … Dar depinde doar de noi cum avem de a face cu toate acestea.

Învățarea de a accepta iritațiile, așa cum este cu adevărat, este o reacție involuntară, dar a învăța să ajungi la baza cauzei sale și să lași mintea să „digere” această emoție nu este atât de simplu.

Dar dacă nu învățăm acest lucru, vom începe să observăm că, în multe cazuri, iritația se transformă încet, dar sigur, în furie. În furie, înghițindu-ne inimile, necăjindu-ne mințile și transformând viața în iad.

Este foarte simplu să devii o persoană pe care toată lumea din jurul nostru o consideră cu temperament rapid și dezechilibrat și care „explodează” cu cea mai mică ocazie. Nu lăsați iritarea să vă împingă către un astfel de comportament.

5. Ieși din zona de confort

Da, ieșirea din zona noastră de confort poate fi înfricoșătoare, dar ne oferă și beneficii pur și simplu incredibile. Și una dintre ele este că această ieșire ajută să devină mai flexibilă, să se adapteze mai bine la circumstanțele externe.

Iar aceasta, la rândul său, stimulează dezvoltarea inteligenței – atât obișnuite, cât și emoționale. Și, prin urmare, unul dintre efectele părăsirii zonei de confort este toleranța noastră mai mare pentru propriile emoții.

Nu suntem mașini și este greu să ne așteptăm ca „să funcționăm corect” 24 de ore pe zi și 7 zile pe săptămână. În general, ca să fiu sincer, acest lucru este greu de așteptat chiar și de la mașini. Și, prin urmare, pur și simplu nu ne putem controla complet mintea și emoțiile tot timpul – mai ales atunci când suntem sub o presiune externă puternică.

Advertisement

Controlul asupra emoțiilor este îmbunătățit în mod semnificativ, odată cu scăderea anxietății, iar acest lucru este facilitat de cât de bine am învățat să transformăm energia din spatele lor într-un canal sănătos.

Sursa: cluber