fbpx

3 lucruri pe care trebuie să le faci ca să îți dezvolți inteligența emoțională

Inteligența emoțională te determină să fii un adult funcțional, iscusit și bine adaptat. Ea desemnează abilitatea de a-ți identifica și menaja emoțiile personale și a altor persoane.

Comparativ cu inteligența academică, inteligența emoțională a fost mult timp subapreciată. În curând însă lucrurile au început să se schimbe.

În 2016, Fast Company deja evaluează prioritar inteligența emoțională a candidatului pentru angajare. Conform predictibilității statistice, până în anul 2020, inteligența emoțională va fi într-un top de 10 abilități necesare pentru a pretinde la un loc de muncă bine plătit.

Persoanele cu un nivel înalt de inteligență emoțională sunt cei mai dezirabili membri pentru o echipă, deoarece sunt foarte empatici și cooperează eficient.

Perfecționarea mecanismului controlului emoțional semnifică ieșirea din zona de confort. Să te provoci pe tine însuți să exprimentezi noi trăiri.

Mult timp se considera că persoana poate exprima 6 tipuri de emoții de bază : fericirea, tristețea, furia, surprinderea, frica și dezgustul.

Noile cercetări demonstrează că omul este capabil să redea 27 de emoții diferite. Dintre acestea sunt : stânjenirea, adorația, admirația, bucuria, venerația, pofta, aprecierea estetică, calmul, nostalgia, confuzia, anxietatea, groaza, dezgustul, interesul, satisfacția și plictiseala.

Neurologul și psihologul Lisa Feldman Barett a scris cartea „Cum sunt construite emoțiile: Viața secretă a creierului” în care a expus 3 etape de bază pentru a-ți spori inteligența emoțională:

1. Recunoaște-ți emoțiile

Dacă te poți identifica numai ca „trist” sau „fericit” te vei rezuma la a experimenta doar aceste emoții. Odată ce vei descoperi întreaga gamă a trăirilor umane, vei fi capabil să le simți în profunzime. Creierul tău ar avea astfel mai multe opțiuni pentru a putea categoriza, prezice și percepe emoția. Va acumula mecanisme de răspunsuri mai flexibile și le va manevra eficace.

2. Învață noțiuni noi pentru emoții

Norvegienii au un cuvânt aparte pentru o emoție de bucurie intensă care se metamorfozează în iubire : “Forelket”. Poate părea doar o modalitate de a denumi o stare extatică, însă în realitate, definirea detaliată a unei emoții are un efect transformator asupra lumii interioare a individului.

Barrett afirmă : ” Cuvintele îți implantează în minte concepte, conceptele fac posibile previziunile, predicțiile, la rândul lor, reglează resursele energice iar calitatea resurselor energice determină modul în care te simți. Prin urmare, cu cât vocabularul tău este mai fin, cu atât creierul tău poate să-ți modifice resursele energice în funcție de nevoile corpului tău.

3. Crează noi emoții

Ascultă-ți corpul și fii deschis spre noi senzații și trăiri. Dacă încă nu există o denumire pentru ceea ce vei simți, formuleaz-o singur, iar acest lucru îți va mări granulitatea ta emoțională și îți va fi de mare ajutor în viitor. Ascultați-vă corpul când observați simțurile; nu aveți nevoie de un dicționar special pentru a le înțelege.

Sursa: curiosity